V košíku nejsou žádné položky.

Zkusit
  • 14denní záruka vrácení peněz
  • 100% bezpečný nákup
  • Prodej na splátky
Užívání vitamínů – méně je někdy více

Užívání vitamínů – méně je někdy více

Vitamíny jsou zdravé, že? O jejich pozitivních účincích na naše zdraví se dozvídáme z novin, časopisů, internetu i televize. Dostatečné množství vitamínů je opravdu nezbytné pro udržení zdraví, ale jejich nadměrná konzumace může mít negativní důsledky. Uvidíte, že i u vitamínů platí: „Méně je někdy více.“

Vitamíny jsou zdravé, že? O jejich pozitivních účincích na naše zdraví se dozvídáme z novin, časopisů, internetu i televize. Dostatečné množství vitamínů je opravdu nezbytné pro udržení zdraví, ale jejich nadměrná konzumace může mít negativní důsledky.  Uvidíte, že i u vitamínů platí: „Méně je někdy více.“

Co jsou vitamíny?

Vitamíny jsou organické sloučeniny, ktoré jsou v určitém množství nezbytné k udržení správného fungování těla. Protože lidské tělo neprodukuje vždy dostatek vitamínů (některé není schopné syntetizovat vůbec), musíme je získávat z potravy.   

Výhody a nevýhody vitamínů

O výhodách a nevýhodách vitamínů už toho bylo řečeno a napsáno přehršel. Dokáží posílit náš imunitní systém, podporují růst buněk, zlepšují vzhled pokožky, zlepšují některé tělesné funkce, posilují naše kosti a mnohem, mnohem více. Je fakt, že naše tělo bez vitamínů nedokáže přežít. Avšak s jejich konzumací jsou spjaté i nevýhody. Studie ukázaly, že následky předávkování jsou v některých případech stejně špatné, jako jejich nedostatek.   

Následky předávkování vitamíny

Některé následky předávkování vitamíny jsou dost nepříjemné, proto by se jejich příjem rozhodně neměl přehánět. Které vitamíny vám mohou zdraví poškodit, když jich užijete přemíru? 

Vitamín A

Vitamín A je známý především pro své příznivé účinky na zrak, ale má pozitivní vliv i na imunitní systém. Možné nevýhody? V případě předávkování vitamínem A – hypervitaminózy A,  jich je několik. Patří mezi ně poškození jater, vypadávání vlasů, snížená hustota kostí a poškození kůže. Takže, jaká je doporučená dávka? Jen 1 mg denně! 

Vitamín B3

Vitamín B3 zvyšuje energii, reguluje náladu a posiluje imunitní systém, když se užívá v přiměřeném množství – asi 15 mg denně pro dospělého člověka. Pokud byste tuto denní dávku překročili o 20 mg, důsledky mohou být v dlouhodobém horizontu velmi nepříjemné – poškození jater, kožní vyrážky a poruchy trávení. 

Vitamín B6

Primární úlohou vitamínu B6 je působit jako koenzym při metabolických funkcích, proto je velice důležitý pro správné fungování těla. Dlouhodobé předávkování může ponechat závažné následky v podobě poškození nervů. Dobrou zprávou je, že k takovému poškození dojde jen v případě opravdu vysokého předávkování. Doporučená denní dávka je přibližně 1,5 mg, ale nervy jsou v ohrožení pouze tehdy, pokud se překročí 100 mg denně. 

Vitamín C

Vitamín C má nespočet pozitivních účinků. Posiluje imunitní systém, pomáhá předcházet množství chorob a zároveň je léčit. Užívání vitamínu C je všeobecně považované za velice bezpečné, ale předávkování může být nepříjemné – z krátkodobého hlediska je to průjem, dlouhodbě ledvinové kameny. Nemusíte se ale příliš bát, protože doporučená denní dávka je 90 mg, ta by musela být překročena více jak dvacetkrát, aby jste pocítili nepříjemné vedlejší účinky. 

Vitamín D

Vitamín D chrání proti rakovině, nemocem srdce a depresím, když je jeho přítomnost v těle v přiměřeném množství. Ale může být také nebezpečný, pokud ho tělu dáme příliš. Lehčí následky předávkování jsou: zvracení, snížená chuť k jídlu, zácpa a únava. O mnoho vážnejší následky: vápenatení cév, poškození ledvin a  vysoký krevní tlak. Doporučený denní příjem? Jen cca 10 mg.   

Jak se chránit před předávkováním vitamíny

Přestože některé důsledky předávkování zní celkem hrůzostrašně, ve skutečnosti není nebezpečí předávkování zas tak vysoké. Jediné, co potřebujete, je trocha povědomí o problému a lehce zvýšená opatrnost -  především vůči různým doplňkům stravy a uměle dodávaným vitamínům.

Zjistěte si doporučenou denní dávku

První vec, kterou byste měli vědět, je doporučená denní dávka a orientační hodnota vašeho příjmu vitamínů. Pokud se vám zdá vzhledem k doporučenému množství vysoký, upravte ho. Závažné následky jsou většinou způsobeny dlouhodobým předávkováním, kterému lze celkem snadno předejít.

Dávejte přednost přírozeným zdrojům vitamínů před umělými doplňky

Vitamínové doplňky existují v mnoha formách – nejrozšířenější jsou tabletky a prášková forma, obzvláště v posledních desetiletích. Ale s používáním umělých doplňků zároveň hrozí větší nebezpečí předávkování. Přijímejte raději vitamíny přirozeně – z pestré a čerstvé stravy. Ve finále si i pochutnáte!